Naar de Vogezen met Irma - Reisverslag uit Rupt-sur-Moselle, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Naar de Vogezen met Irma - Reisverslag uit Rupt-sur-Moselle, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Naar de Vogezen met Irma

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

17 September 2008 | Frankrijk, Rupt-sur-Moselle

Eigenlijk begon de vakantie gisteren al, toen Irma met een met zorg ingepakte auto me ophaalde van mijn werk. Als je een rolstoel, een loopfiets en kampeerbagage moet meenemen, en dan ook nog 2 honden en een mens, dan is je wagentje snel vol!
Gelukkig was alles goed gegaan en we reden naar mijn huis in Houten waar snel een bed voor Irma werd klaargemaakt. 's Morgens zouden we om 9 uur vertrekken en ik seinde Irma al in dat er wel eens een andere tijd uit kon rollen dan 9 uur...
Ach ja... Ik ken mijn pappenheimers, en Har was ook pas tegen half elf thuis gekomen en 's morgens is hij nooit de vlotste. Om een lang verhaal kort te maken: om 10 uur reden we weg, nog even strategisch getankt zodat we zo leeg mogelijk Luxemburg zouden halen en daar gingen we.
Het eerste stuk reden we allemaal in onze eigen auto. Nu hebben wij cruise controle en Irma niet. Dusssss: bij de Belgische grens ruilden we om zodat Irma ook kon cruisen. Ik had Har een 4-dubbelCD gegeven met 60-er jaren popmuziek, om te compenseren dat hij met 2 meiden op stap ging... Die werd dankbaar aanvaard en met flink volume swingde Har de Waalse snelweg op.
In Luxemburg tankten we in Windhof (afslag 1), dat is een kilometer van de snelweg, maar geen rijen met 10 wachtenden voor u. Ook is er een karrenspoor waar je de honden even kan laten luchten en jezelf ook...
In Noord Frankrijk reden we vanaf Thionville langs de Moezel en na Nancy zakten we een steeds smaller wordend riviertje af tot Rupt-sûr-Moselle, waar bij Maxonchamp de camping was.

Thionville hoorde tot 9 november 1659 bij Luxemburg, toen het bij de Vrede van de Pyreneeën overging van Spaanse in Franse handen. De stad ligt ook in het Luxemburgse taalgebied (ofschoon deze taal er sterk op zijn retour is) en is bekend om zijn (stagnerende) staalindustrie. De stad ligt langs de oever van de Moezel.

Vanaf de 11e eeuw was Nancy de hoofdstad van het hertogdom Lotharingen. Eigenlijk begon de geschiedenis van deze stad echter pas in 1477, toen Karel de Stoute, hertog van Bourgondië, tijdens het beleg van Nancy sneuvelde in een poging om de stad te heroveren. Tijdens de regentschappen van Karel III en van Leopold breidt de stad zich uit. Ook op cultureel vlak neemt de stad dan een vooraanstaande plaats in. In 1737 geeft Lodewijk XV het hertogdom Lotharingen aan Stanislaus Leszczyski, zijn schoonvader, die net afgezet is als koning van Polen. Hij regeert over het hertogdom als een verlicht heerser, bij zijn dood in 1766 vervalt het hertogdom weer aan de Franse kroon.
Vanaf 1778 is Nancy de zetel van een bisschop.
In 1871, na de Frans-Duitse oorlog blijft Nancy Frans, in tegenstelling tot de Elzas en het departement Moselle, met Straatsburg en met Metz, die aan Duitsland overgedragen moeten worden. Voor Nancy luidt dit een gouden tijd in, veel Fransen uit die gebieden weigeren de Duitse nationaliteit aan te nemen en vestigen zich in Nancy. Vanuit Nancy start rond 1900 in Frankrijk de beweging van de Art Nouveau (of Jugendstil). De meest bekende namen hierin zijn Émile Gallé, Antonin Daum, Louis Majorelle, Victor Prouvé en Eugène Vallin. In de stad bevonden zich een aantal vooraanstaande glaskunstateliers.
Gedurende de Eerste Wereldoorlog is de stad langere tijd gebombardeerd door Duits lange-afstand geschut, wat grote materiële schade veroorzaakt heeft.

Har leek het goed naar zijn zin te hebben met zijn muziekje en liet ons samen in zijn scudo beppen... We waren blij dat hij het ook naar zijn zin had; het is tenslotte niet niks als enige vent met 2 meiden ogescheept te zitten...
Vorig jaar april hadden we hier ook gestaan en heerlijk gewandeld langs een voormalige spoorweg, waar nu een fietspad is aangelegd. Ook met de rolstoel kun je hier uitstekend uit de voeten... of nou ja... wielen dan...
We vonden een mooi plekje aan de rivier. Er was plek zat want het hoogseizoen was over, kinderen naar school en alleen hier en daar een vutter of zo.
De tenten werden opgezet en wat stonden ze mooi naast elkaar: de grote en de kleine...
We aten een pasta di Mamma met courgette uit Irma’s tuin, en na de afwas en opruim rolden we vrij vlot ons mandje in.
En ja hoor... Irma begon weer te kraken... Ik zei nog dat onze buurvrouw in een kraakpand zat, en toch nog vrij vlot vielen we in slaap.