Wandelen met hindernis en hout halen - Reisverslag uit Rupt-sur-Moselle, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Wandelen met hindernis en hout halen - Reisverslag uit Rupt-sur-Moselle, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Wandelen met hindernis en hout halen

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

18 September 2008 | Frankrijk, Rupt-sur-Moselle

Vandaag was ik zoals gewoonlijk als eerste wakker. Ik stond op, friste me op in de moezel (hier kan dat nog… en fris issie…) en wekte Harry. Hij had beloofd om samen ’s morgens de honden mee uit te laten (doettie anders nooooit…) en hij wilde ook gaan lijnen… Van de vorige keer wist ik nog dat er na tienen ’s morgens een toename van fiets- en skeelerverkeer was op het groene spoortje en dus waren we iets na achten op pad. We zouden rustig beginnen en tot Hielle lopen; het eerstvolgende stationnetje op de spoorlijn. Het gebouwtje van dit ministation was in een meer vervallen staat dan de vorige keer. We draaiden om en Har zat niet lekker in zijn vel. Hij liep niet lekker, had last van zijn voet. Bij de tent aangekomen had Irma de koffie en thee al klaar en schonk een verleidelijk lekker warm bakkie in. De honden werden gevoerd en wij gingen ook ontbijten.
Het was een gezellig en langdurig ontbijt, en voor ik het wist was de theethermos al leeg. Nieuwe thee werd gezet en met drinken aan boord reden we een klein stukje door de buurt.

In Frankrijk vind je een hoeveelheid teksten langs de weg, en voor wie ook plannen in die richting heeft en de taal niet machtig is heb ik hier een lijstje met uitdrukkingen langs de weg:
Hier is een handig, alfabetisch lijstje van de woorden die je langs en boven de weg tegen kunt komen.
Op enkele plekken, met name op de Route du Soleil ten zuiden van Lyon, kun je bij sommige van deze meldingen ook het kenteken van je eigen auto boven de weg zien verschijnen. Dat betekent niet dat je een bekeuring hebt gekregen, wel dat de wegbeheerder met zijn automatische systeem heeft gezien dat je in overtreding was.
Accès interdit sauf riverains- Inrijden verboden, behalve voor aanwonenden
Accident- Ongeluk
Aire (de repos)- Parkeerplaats (meestal langs snelweg)
Aire de service- Parkeerplaats met benzinestation en (meestal) restaurant
Allumez vos phares- Doe uw lichten aan
Avancez jusqu'au feu- Oprijden tot aan het verkeerslicht
Bouchon- File
Brouillard- Mist
Cédez le passage- Geef voorrang
Danger- Gevaar
Dangereux (dangereuse)- Gevaarlijk(e)
Déviation -Omleiding
Eteignez vos phares- Doof uw verlichting
Gardez vos distances- Afstand houden (tot de auto voor je)
Gare de péage- Tolstation
Gazole- Diesel
Gilet de sécurité- Veiligheidshesje
Gonflage -Banden oppompen
GPL- LPG
Interdiction- Verbod
Interdit aux GPL sans soupape- Verboden voor voertuigen met autogas zonder veiligheidsklep
Lacet- Haarspeldbocht
Panne- Pech
Par temps de pluie -Bij regen
Péage- Tol

Route barrée- Weg gestremd
Rue sans issue- Doodlopende weg

Sauf chantier- Uitgezonderd werkverkeer
Sauf service- Uitgezonderd dienstverkeer
Section à péage- U nadert een toltraject
Serrez à droite- Houd rechts aan
Sortie - Uitrit
Soyez prudents- Wees voorzichtig
Stationnement payant- Betaald parkeren
Stationnement gênant- Hinderlijk parkeren
Travaux- Wegwerkzaamheden
Triangle de pre-signalisation- Gevarendriehoek
Trop près- Te dicht op uw voorligger
Trop vite -Te snel

Utilisez votre freine moteur- Rem af op de motor
Véhicules légèrs- Personenwagens en motoren
Véhicules lents- Langzaam verkeer
Verglas- Slipgevaar
Virages- Scherpe bochten
Vitesse reduite sur 7 kilometre- Snelheidsbeperking gedurende 7 kilometer
Vous n'avez pas la priorité -U heeft geen voorrang
Zone de chaînage- Gelegenheid om sneeuwkettingen om/af te leggen

Har wilde hout scoren voor een kampvuurtje, wat we uiteindelijk bij Gérardmer vonden in een bouwmarkt. Ook hadden ze daar hele fijne penseeltjes, precies wat Irma nodig had voor haar schilderles!
Op de terugweg zagen we een waterval, wat uitermate goed is voor je vakantiegevoel, want waar zie je dat nou in Nederland? Daar was ook een houten bank en tafel en daar namen we een bakkie. Har kreeg het aardig voor zijn slaapklieren en Irma en ik kunnen overal wel een bakkie doen.
Op de camping kreeg Irma van Har onderricht in “Hoe werkt een primus, deel 1”, en geduldig liet ze zijn betoog over zich heenkomen. Ondertussen liet ik de honden uit in het dorp langs de Moezel en kreeg veel complimenten over de honden en dat ze er zo goed uitzagen (glim, glim…).
Morgen zou er markt zijn in Remiremont, en ik wist nog goed dat ze daar lekkere kip hadden. Nu was er eerst nog een lekkere salade met pasta met tonijn, en met zijn drieën hebben we er aan gewerkt, en het gegeten.
Vanavond maakten we nog geen vuur, maar Harry had al wel een mooie vuurplek gemaakt en geïnspecteerd hoe we er konden komen. Zijn conclusie was: we moesten er vóór het donker zijn, anders was het lastig.
Gedrieën lieten we de honden uit en Irma kroop haar kraakpand in en wij onze eigen sleep-inn ;-)

• 07 Oktober 2008 - 08:07

Irene:

Deze tocht heb ik in een grijs verleden ook eens gereden!! Alleen gingen wij niet kamperen maar in een hotelletje.
    En ik weet nog dat we verdwaald waren en ik geloof ik 2x of 3x om het meertje heb gereden !