Proefballon d'Alsace - Reisverslag uit Belfort, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Proefballon d'Alsace - Reisverslag uit Belfort, Frankrijk van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Proefballon d'Alsace

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

11 April 2007 | Frankrijk, Belfort

De dag begon vandaag mooi. Het had heel licht gevroren en er was rijp op het gras. Harry had wat last van zijn linkervoet na het vele wandelen gisteren en we besloten om tot iets voorbij Hielle te lopen. Nou dat ging wel, maar het was goed dat we niet verder gingen en de boel forceerden.
Voor het ontbijt gingen we echt zitten: gekookt eitje, lekker brood, kaas, tomaat en een restje olijfspullie (tapenade) van gisteren, mmm!
Ondanks alles was het een goed en dus niet overdadig ontbijt. Har houdt knap de rem er op!
Vandaag begon het grotere werk: we gingen de Ballon d’Alsace doen. We zagen nog sporen van de Tour de France die er in 2005 langs was geweest, en hier en daar sporen van sneeuw.
Boven op de Ballon d'Alsace (Frankrijk) staat er een monument ter nagedachtenis van René Pottier, de Tourwinnaar 1906 die in januari 1907 zelfmoord pleegde (hij hing zich op uit liefdesverdriet in een hangar van Peugeot, het merk waar hij fietste.). Hij passeerde met een gemiddelde snelheid van 20 km/uur en dat op een gruisweg met etappes die zo maar 400 km. lang konden zijn… Ze hadden er vorig jaar een foto van Pottier bijgeplakt, met als onderschrift: “Rene POTTIER, winnaar van de Tour de France 1906”.

Na de Ballon daalden we af in de richting Belfort. We reden door het dorpje Giromagny verder naar beneden naar Belfort. De stad noemt zich: het sleutelgat van de poort naar Bourgogne.

Belfort ligt aan de voet van het fort Vauban onder het wakende oog van de Leeuw van Bartholdi. De oude stad heeft een mooie en gevarieerde bouwstijl met vele fonteinen, schaduwrijke pleinen en kleurrijke gevels.
Bartholdi, geboren op 2 augustus 1834, eveneens de vader van het beroemde Vrijheidsbeeld in New York, maakte de Leeuw van Belfort in 1880. Dit beeld werd opgericht ter nagedachtenis en als getuigenis van de erkentelijkheid voor de slachtoffers van de onvergetelijke bezetting van 1870-1871. Bartholdi begrijpt dat Frankrijk méér dan een gedenkzuil wenst, dat hij een symbool moet oprichten die de moed en de lef van de inwoners van Belfort weergeeft, een monument waarin de stad zich kan herkennen. Bartholdi stelt voor de zo indrukwekkende en grandioze rots die boven Belfort uitsteekt te gebruiken, de rots die de stad haar uitzonderlijke karakter verleent. Hij stelt z’n project voor met de volgende bewoording: « een monument dat in kolossale vorm een getergde, in het nauw gedreven leeuw voorstelt, nog schrikwekkend in z’n woede. »
De gigantische leeuw, gehouwen in rood zandsteen uit de Vogezen, is 22 meter lang bij 11 meter hoog en is in 1931 op de lijst van historische monumenten geplaatst. Sindsdien is deze statige en dominerende leeuw het embleem van de stad. Bartholdi heeft z’n weddenschap gewonnen : Belfort is voor allen « de Stad van de Leeuw » geworden. Op zijn sokkel kan men het volgende opschrift lezen: « Aan de verdedigers van Belfort 1870-71 », een mooi eerbetoon aan hun moed!
Belfort is een stad met zo’n 51.000 inwoners en is een departement in de regio Franche-Comté. De strategische ligging tussen Rijn en Rhône en tussen Vogezen en Jura maakte het al vroeg een aantrekkelijke plaats om je te vestigen, maar was ook een militair doel.
De nationaliteit waaronder de regio viel is ook zeer uiteenlopend, ook door het strategisch belang van het bezit van Belfort. Via de graven van Montbéliard, Frankrijk, Oostenrijk werd Belfort bij het verdrag van Westfalen (1648) dat de 30 jarige oorlog beëindigde teruggegeven aan Frankrijk. Lodewijk de 14e gaf aan Vauban de opdracht om de fortificaties van de stad uit te breiden en te versterken. Tot 1871 was Belfort een deel van de Elzas, departement Haut-Rhin. De belegering van Belfort werd weerhouden tussen 3 november 1870 eb 18 februari 1871, tot het garnizoen bevel kreeg zich over te geven, 21 dagen na de wapenstilstand tussen Frankrijk en Pruisen.
Elzassers die een nieuw thuis zochten in Frankrijk na annexatie van de Elzas en Lotharingen bij Duitsland vonden hier een onderkomen en gaven een impuls aan de industrie.
Als teken van respect voor hun verzet en vasthoudendheid werd Belfort niet ingelijfd bij Duitsland, dit in tegenstelling tot Elzas en Lotharingen. Het gebied heet Territoire de Belfort
De stad werd door de Duitsers gebombardeerd in de eerste wereldoorlog en door hen bezet in de tweede wereldoorlog. Op 22 november 1944 werd Belfort bevrijd na een succesvolle nachtelijke aanval van de Fransen op Fort Salvert.
Belfort is nu een handelscentrum voor wijn en graan en er zijn chemische industrieën en textielindustrie. Ook is Belfort de thuishaven van Alstom, waar de eerste TGV’s (Trains Grande Vitesse) werden geproduceerd.

Sébastien le Prestre de Vauban heeft 53 jaar in dienst van Lodewijk de XIVde gewerkt, heeft 130 legerplaatsen en versterkte steden gebouwd, heeft deelgenomen aan meer dan 50 zetels en 108.000 kilometer afgelegd... Dit is een heel uitzonderlijk leven voor een heer uit de XVIIde eeuw, die zijn carrière als soldaat is begonnen voordat hij in 1655 zijn ingenieursdiploma behaalde op een leeftijd van 22 jaar.
Dankzij de verschillende lessen die hij had geleerd herzag Vauban de militaire strategie en beleefde zijn eerste overwinning in 1667 met de inname van Tournai, Douai en Lille.
Snel hierna begon hij met de ontwikkeling van versterkingen. Vauban wordt hierdoor de meest getalenteerde militair ingenieur van Europa.
Vauban is naast een oorlogsman ook een echte humanist. Hij spaart het leven van zijn soldaten, schrijft verschillende stukken over de economie en de landbouw en verbetert de vaarwegen. Hij durft zelfs aan Lodewijk de XIVde te vragen het edict van Nantes op te heffen uit naam van de religieuze vrijheid.
Op 31 maart 1707 sterft Vauban op 74-jarige leeftijd.

Zoals in veel Franse steden is hier in Belfort ook een overdekte markt. De markthallen zijn van laat 18-zoveel en door het spel van licht en de Fin de siècle architectuur geven ze een bijzondere sfeer.

Nu moesten we terug. Dat kon op twee manieren : de kortste weg over de Ballon ‘d Alsace of een omweg zonder bergpas via Ronchamp. Har besloot dat hij net lekker opgewarmd was door de eerste echte berg (ik noemde het al een proefballonnetje ;-) ) om nog een keertje de hoogte in te gaan.
Nu waren er verschillende parapenters aan het zweven op de thermiekbellen bij de steile wand van de berg. Harry bekeek hen met volle aandacht. Het is toch een soort vliegen, niet waar?
Langzaamaan beginnen de bomen uit te lopen. Het wordt met de dag warmer en er valt geen drupje regen. Verbluffend was dat de zuidhelling van de Ballon beduidend groener was. Het leek wel twee weken te schelen!
Hoewel ik gek op sla ben was ik nu toch wel wat flauw geworden van dat konijnenvoer. Vandaag had ik een veto uitgesproken op de sla. We aten pasta met broccoli met een klein beetje Roquefort er door. Mmmm!
’s Avonds was er weer een kampvuur, en voor het eerst ging het vest open tijdens het vuur, want het was niet meer zo koud ’s avonds. Nog een klein rondje met het hondje en morgenvroeg lopen we tot het tweede station: Vecoux!