Huiswaards via Keulen - Reisverslag uit Stein-Wingert, Duitsland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Huiswaards via Keulen - Reisverslag uit Stein-Wingert, Duitsland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Huiswaards via Keulen

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

14 December 2008 | Duitsland, Stein-Wingert

De hele week was het mistig geweest en gisterenavond werd het ineens helder en fris. Het resultaat was een prachtige ochtend en ik besloot meteen om met de honden weer naar het uitzichtpunt Spitze Ley te lopen. Nu kon ik er tenminste wat zien! Het was een mooie wandeling in heerlijk fris vriesweer.

Terug in het huisje deden we de laatste schoonmaak en betaalde ik de familie Kreidel. Ze hebben ons zo hartelijk ontvangen en alles was pico bello in orde geweest.
Ook zij vonden het prima om ons als gasten te hebben gehad (zeiden ze tenminste...) en om half drie reden we weg.
Ondertussen had Rex de resten römmegröt uit de composthoop gevreten (wat mag van Kreidel) en ook hij zal met zijn gevulde buik nog goede gedachten hebben aan onze etensresten, denk ik!
Om half vier hadden we in Keulen een parkeerplek voor de auto gevonden in een parkeergarage die hoog genoeg was.

Keulen behoort tot de oudste steden van Duitsland. Het is door de Romeinen gesticht en heette aanvankelijk Oppidum Ubiorum. De nederzetting (oppidum) was naar het voorbeeld van Rome opgezet. Het werd de hoofdstad van de provincie Germania. Toen men stadsrechten kreeg in het jaar 50 werd de naam gewijzigd in Colonia Claudia Ara Agrippinensium. De huidige naam is een afgeleide van deze oude benaming. De persoon waar de stad naar vernoemd was is Julia Agrippinensium, de kleindochter van de stichter van de stad en de vrouw van keizer Claudius. In het Römisch-Germanisches Museum kunt u informatie over de stad ten tijde van de Romeinen en allerlei Romeinse voorwerpen vinden. Het museum is opgetrokken rondom een Dionysos-mozaïek uit de 2e eeuw (zie diversen).
Vanaf het einde vijfde eeuw behoorde de stad de Franken toe. Onder de Franken werd de stad een belangrijk christelijk centrum. Karel de Grote droeg er zorg voor dat de stad een aartsbisdom werd. Veel grootse kerken zijn in de daaropvolgende eeuwen gebouwd. Men sprak hierdoor ook wel over het heilige Keulen.
In 1164 gaf Keizer Frederik I Barbarossa de veronderstelde gebeenten van de drie koningen aan de aartsbisschop. Keulen werd hierdoor ook een zeer belangrijke stad voor bedevaarders. De gotische domkerk werd gebouwd omwille van dit belangrijke relikwie. De bouw duurde tot het begin van de 17e eeuw. Toen werd de bouw van dit prestigeobject stil gelegd wegens geld gebrek. De kerk is uiteindelijk voltooid tussen 1842 en 1880. Tijdens de 2e wereldoorlog liep het gebouw schade op. Erg grote schade bleef uit doordat deze kerk door de geallieerden niet gebombardeerd mocht worden.
Meer dan 90 % van het centrum van de stad werd in 1945 verwoest. De braakliggende terreinen werden weer bebouwd. Op meerdere plaatsen in de stad zijn op een geslaagde wijze oude monumenten omgeven door moderne architectuur.
Keulen is grotendeels rijk geworden door de Rijnhandel. Vandaag de dag is er nog altijd zeer veel bedrijvigheid. De aanwezigheid van de grote haven speelt daarin een rol. De handelsgeest van de stad kwam al tot uitdrukking voordat zij in de middeleeuwen een belangrijke rol speelde in de Hanze. De universiteit die is gesticht in 1388 is de oudste gemeentelijke universiteit van Duitsland. Zij droeg gedurende de eeuwen mee aan een intellectuele welvaart.

Dom St. Peter und Maria
De Dom is de grootste gotische kathedraal van Duitsland en valt onder het culturele erfgoed dat wordt beschermd door de UNESCO. Het is het belangrijkste symbool van de stad. In 1248 is de bouw ervan begonnen, maar de kerk was pas af in 1880. De Dom is gebouwd op de plaats waar in het late Romeinse Rijk christenen elkaar ontmoetten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel Keulse gebouwen verwoest. Wonder boven wonder is de Dom in haar oorspronkelijke staat bewaard gebleven op enkele littekens na. De Dom is 144 meter lang en 86 meter breed. De torens zijn 157 meter hoog.

In 1248 werd de eerste steen gelegd door aartsbisschop Konrad von Hochstaden. Men heeft gebouwd tot 1560 en toen volgde een pauze van bijna drie eeuwen. Het grootste deel van deze kerk is namelijk tussen 1842 en 1880 gebouwd. De in gotische stijl gebouwde kerk is uitgevoerd naar het ontwerp wat dateert uit de middeleeuwen. Het ontwerp van de westelijke gevel is vervaardigd op perkament en is meer dan vier meter hoog. Ondanks het feit dat de westelijke façade van de dom ten tijde van de gotiek maar voor een zeer klein deel is uitgevoerd, heeft de beoogde vormgeving andere kerken beïnvloed. Voorheen was deze gevel niet zo'n belangrijk element binnen het gehele element. Het oostelijke gedeelte was normaal gesproken het duidelijkste beklemtoond onderdeel van de kerk. Meister Johannes, de architect, was geschoold in het noorden van Frankrijk en de franse invloed is duidelijk te bespeuren in de gotische vormgeving van de dom.
Ten tijde van de gotiek zijn er vele immense kerken gebouwd, zoals bv. de kathedraal van Amiens en Reims. Steden waren in een onderlinge competitie gewikkeld en wilden de meest grootse kerken bouwen. De kerken werden dan ook hoger dan voorheen en men probeerde daarbij ook nog de muuroppervlakte te beperken ten voordele van de ramen. Men maakte toen nog geen berekeningen maar werkte op ervaring. Niet zelden stortte daardoor een deel van de kerk in. Ook in Keulen had men grootse plannen. Hier zou namelijk de grootste kerk van het christendom verrijzen! Deze plannen bleken bij nader inzien niet haalbaar en zo bleef de kerk tot 1880 bestaan uit een romp en een zeer klein deel van de zuidelijke toren. In de negentiende eeuw werd de kerk het symbool van de onvoltooide Duitse eenheid. Nationalisme was toentertijd de drijfveer tot het uiteindelijk realiseren van het middeleeuwse ontwerp. Goethe was een van diegene die zich voor dit doel hard heeft gemaakt.
De schatkamer van de Dom is de belangrijkste van Europa, zelfs belangrijker dan die van het Vaticaan! Vooral het kruis van Gero is beroemd. Dat dateert uit de tweede helft van de 19de eeuw en was heel vernieuwend voor zijn tijd. Je ziet namelijk duidelijk dat Jezus lijdt onder de kruisiging, en dat was nog nooit gezien.
De Drie Koningenschrijn achter het altaar is de grootste gouden sarcofaag van het westen. Hier worden waarschijnlijk de botten van de drie koningen in bewaard.

En wat bij een grote stad hoort: het is er druk, druk, druk! Je kon bijna over de hoofden lopen en Har weerde zich dapper. Hij heeft nog een grotere hekel dan ik aan mensenmassa’s. De heerlijke Bratwurst hier (uit Remagen!!) maakte erg veel goed. Har vond hem de lekkerste van de hele vakantie, terwijl ik die uit Wetzlar het lekkerst vond, maar dat zal ook aan de entourage daar hebben gelegen… ;-)
De dom torent imposant boven alles uit en doet wat ze in de vroegere jaren wilden: hij laat je nietig voelen. Alleen God was immers groot? Hoe het ook zij: toen was er nog een diep respect wat tegenwoordig vaak ver te zoeken is…
Als toetje nam Har een Dampfnudel met vanillesaus en warme kersen. Hij liet het zich best smaken en gesterkt reden we langs baustelles van de Keulse ringweg weer naar ons eigen huis.