Klapzoen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Klapzoen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Klapzoen

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 Maart 2010 | Nederland, Utrecht

Elke zaterdag ga ik met mijn puberhond Tora naar de hondenschool. Het is juist bij een Akita belangrijk om ze sociale vaardigheden bij te brengen. In de puberteit krijg je een uitgelezen kans om grenzen te stellen waar je niet alleen op dat moment maar ook later in het hondenleven veel plezier van kunt hebben.

Hiko vindt het maar niks, die hondenschool… Je moet verplicht sociaal doen naar mens en hond. Nee, als mensen en honden hem maar negeren gedraagt hij zich prima, maar school is echt te veel gevraagd. Voor de hondenschool van Tora mag hij wel mee van Houten naar Utrecht in de bus, maar tijdens de hondenschool mag hij lekker rustig op de auto passen van de oppastante van Tora. Tora’s oppastante is ons vaste steuncomité en supporter op de hondenschool en in haar auto heb je geen gezeur aan de kop. Bovendien heeft Hiek een mooie oppastaak op de brede mannenschouders. Iedereen blij, toch?
Totdat… de oppastante op vakantie ging. Het was maar 10 daagjes, en ze werd gemist. Bij het rondje met de hondjes vanuit mijn werk liepen ze met hun tweeën te kijken in de richting van de flat van Irma. Tora liep op haar tenen bij de hondenschool te kijken waar tante toch bleef, maar het gaf geen resultaat. Tante kwam niet…

Nu er geen auto bij de hand was op de hondenschool moest Hiko een alternatief onderkomen krijgen. Omdat hij een bijter is had ik hem zijn muilkorf omgedaan. De meest comfortabele muilkorf die ik voor zijn grote bek kon vinden is een metalen korf met leren riempjes aan de randen. Hij kan in ieder geval nog hijgen en gapen in de korf. Gekscherend noemen we de muilkorf “het winkelwagentje van Hiko”, want daar lijkt het ding het meest op.

Met muilkorf om bond ik hem aan een boom vlak bij waar we trainden zodat ik een oogje in het zeil kon houden. Hij was zo braaf en halverwege de les ging ik even naar hem toe om te vertellen wat een knappe kerel hij was. O wat was hij blij en sprong tegen me op en wilde me een onstuimige lebber in mijn gezicht geven. Het effect was een ijzeren muilkorf in mijn mond, bloedend tandvlees waar de vellen bij hingen en godzijdank zaten mijn tanden er nog stevig in! Ik overweeg nu om een leren muilkorf te kopen. Komt minder hard aan bij het vrouwtje, ook al was het hartverwarmend lief bedoeld!