Tweepassentocht - Reisverslag uit Innertkirchen, Zwitserland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Tweepassentocht - Reisverslag uit Innertkirchen, Zwitserland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Tweepassentocht

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

01 Juni 2008 | Zwitserland, Innertkirchen

Ik werd wakker en keek door het vliegennetje de tent uit. Een specht tikte tegen de boom tegenover de tent en ik lag heel stil hem te observeren tot hij wegvloog. Mooi!
Toen stond ik op en liet de honden uit. Het is heel vertrouwd lopen langs de rivier de Aare, en langs het dijkje zitten heel veel muizen. Zowel Hiko als Tora duiken af en toe de berm in, en als ze op dezelfde plek duiken eist Hiko de muis op.
Tora heeft door dat ze onder de auto door kan gluren en zo kan waken. Juffie eigenwijs…
Hiko heeft zijn eerste allergieplek, dit keer op zijn linker achtervoet.Het gras bloeit ook enorm!
Ik babbelde nog even met Ruth Abplanalp, de eigenares van de camping.
Ik: “Sie haben schönes wetter bestellt!“
Ruth:“Das bschtell’ich immer, aber man hat oft schwierigkeiten es zu liefern…“
Ze vertelde dat ze vorige week enorm last van föhnwinden hadden gehad. In Meiringen waren windsnelheden gemeten van 130 km/uur! Dat is orkaankracht! De föhn laat je was sneller drogen als een droogtrommel, mits je alles heel goed vastmaakt, anders moet je gaan zoeken…
We deden een rustig ontbijtje met kersenyoghurt, brood, kaas, koffie en thee. Toen alles op was zei Harry: ’Dus je hebt de eieren niet gekookt?’ Dat was ik dus vergeten… Dan morgen maar doen alsof het zondag is. We hebben toch vakantie, nietwaar?
Na deze rustige start gingen we het vandaag hogerop zoeken. De Sustenpas en de Nufenenpas waren gesloten dus reden we de Grimsel- en de Furkapas heen en weer. Het was een prachtige rit en we hadden hier nog niet met zo veel sneeuw aan de randen gereden.

De Grimselpas vormt de verbinding tussen de Zwitserse kantons Bern (Innertkirchen) en Wallis (Gletsch) en is een waterscheiding tussen Noordzee en Middellandse Zee. De huidige pasweg is aangelegd in 1894. Vroeger vormde de pas samen met de zuidelijker gelegen Griespas een belangrijke verbinding tussen Noord-Zwitserland en Italië. De pashoogte ligt op 2.165 meter.
Vanuit het noorden startten we via het Haslital. Vanuit Innertkirchen moet over een afstand van 25 kilometer een hoogteverschil van bijna 1500 meter overwonnen worden. De weg is goed uitgebouwd, breed en nergens bijzonder steil. Nabij de pashoogte liggen drie grote stuwmeren: de Grimselsee, de Räterichsbodensee en de Oberaarsee. Deze laatste is via een zes kilometer lange zijweg te bereiken. Dat hebben we niet gedaan; er lag nog te veel sneeuw. In dit meer wordt het smeltwater van de Oberaargletsjer opgevangen die op de oostflank van de 4.274 meter hoge Finsteraarhorn ligt. Het hospiz van de Grimselpas ligt op een rotspunt op een schiereiland in de Grimselsee op 1.980 meter hoogte.
In de berg ten noordwesten van de Grimsel Hospiz heeft de Zwitserse krijgsmacht van 1943 tot 1998 bunkers, geschutsinstellingen en troepenonderkomens in gebruik gehad. In 2003 heeft stroomproducent KWO (Kraftwerke Oberhasli) Grimselstrom het gehele gebied van de Zwitserse krijgsmacht overgenomen; de Standseilbahn die van Sommerloch, direct onder de Grimsel Hospiz, tot aan de ingang van de vesting liep, is daarna meteen afgebroken.
Op de kale pashoogte ligt de diepblauwe Totensee en staat een aantal gebouwen waaronder twee hotels en een kleine kapel. De afdaling richting Gletsch is maar kort, namelijk vijfeneenhalve kilometer. In Gletsch namen we de weg naar links richting Andermatt, die ons over de Furkapas voerde.
Van Oberwald tot Gletsch lopen de routes van de Furkapas en de Grimselpas gelijk op. Op 2272 meter hoogte, iets voor de pashoogte van de Furka, ligt het Belvédère Hotel. Daar begint een pad naar de Rhônegletsjer, één van de de oorsprongen van de Rhône. Begin 19e eeuw reikte deze gletsjer nog tot aan het dorp Gletsch. Nu al kun je het verschil zien met zo'n 10 jaar terug, dat de gletscher zich duidelijk terugtrekt.
Na de pashoogte daalt de weg naar het dal Ursenen in Uri, met achtereenvolgens de plaatsen Realp, Hospental en Andermatt. De Furkapasweg is aangelegd van 1864 tot 1867, het betreft hier een uitbouw van de bestaande oude handelsroute, zoals dat vaak met paswegen gaat. De Furkapas werd al in de tijd van de Romeinen gebruikt. In de 13e eeuw nam het economische belang toe en kwam het tot geregeld goederenvervoer over de pasweg. Vanaf 1867 reed een postkoets over de pas en vanaf 1921 de postbus.
In 1964 werd op de Furkapas de inmiddels legenarische achtervolgingsscene uit de James Bond film Goldfinger opgenomen met Sean Connery (James Bond), Gert Fröbe (Goldfinger), Harold Sakata (OddJob) en Tania Mallet (Tilly Masterson). Het uitzichtpunt waar Bond beschoten wordt, ligt aan de Urner zijde van de pas, met uitzicht op Realp. Ook de historische hotels Belvédère, Galenstock en het in 1982 gesloopte Hôtel de la Furca zijn in de film te zien. Het Aurora tankstation in Andermatt waar de scene eindigt, bestaat nog steeds.
Op 28 september 2000 werd na 40 jaar bouwen in Gletsch het Walliser deel van de vernieuwde Furkapasweg ingewijd. Het ruim 10 kilometer lange traject van Gletsch naar de pashoogte is volledig verbreed. Hiermee is de vernieuwing van de autoroute vanaf Sion tot de pashoogte voltooid. De kosten van deze operatie zijn niet meer te achterhalen, omdat de boekhouding werd veranderd in de loop van deze 40 jaar. De zeer lange bouwtijd heeft te maken met het klimaat. Het hooggebergteklimaat zorgt ervoor dat er slechts vier maanden in het jaar aan de weg gewerkt kan worden. Het Urner deel van de pasweg wacht nog op verbreding. Dit deel is op bepaalde plaatsen heel erg smal en erg bochtig. Tijdens de ceremonie aan de Walliserzijde sprak de Walliser Staatsrat Jean-Jacques Rey-Bellet de wens uit om ook het Urner deel van de pas spoedig te gaan verbreden.
Als toetje deden we een bakkie aan de Brienzer See waarop veel hout dreef na de föhn van vorige week. Het fraaie raderboot (in het Duits zo fraai "Schaufelraddampfer" genoemd) D/S Lötschberg kwam ook nog passagiers lossen en laden. De honden hadden ook hier veel bekijks.
Bij de tent aten we kerrierijst met erwten en pangasiusfilet met een banaan toe.
Voldaan van deze mooie dag waarop de auto het prima deed (!) hebben we heerlijk geslapen. Ik ben blij dat Har weer wat vertrouwen in de auto terug heeft!