1e Kerstdag, eindelijk rust! - Reisverslag uit Houten, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu 1e Kerstdag, eindelijk rust! - Reisverslag uit Houten, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

1e Kerstdag, eindelijk rust!

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

25 December 2009 | Nederland, Houten

Na jaren gekookt te hebben voor familie in diverse samenstellingen hebben we vorig jaar met de vuist op tafel geslagen en gezegd: “Volgend jaar koken wij NIET!!!”. Zo gezegd zo gedaan. Harry was de beide kerstdagen ingeroosterd en zou er eentje van vrij krijgen. Het duurde en duurde, niemand kon plannen omdat hij zijn vrije dag nog niet wist en een maand voor tijd wist hij: de tweede kerstdag was de vrije dag.
De eerste kerstdag had ik lekker rustig gehouden. Van kerstkaarten was het al helemaal niet gekomen met Snorri’s thuiskomst en de sneeuw en alle cadeaus voor de Kerstklaas (alternatieve benaming voor pakjesavond) moesten nog van een gedicht worden voorzien en ingepakt worden. Stilzitten? Nou nee, dat zou er niet van komen.
Twee dagen voor de kerst keken we in de computer en zagen dat Harry ook de eerste kerstdag vrij zou zijn, dat wil zeggen: tot 2 uur de dag van tevoren kon het nog wijzigen, dus zekerheid kwam op het laatste nippertje. Ik had al boerenkool en aardappels in huis gehaald voor een lekkere stamppot, en we hadden nog heerlijke Bratwurst uit Duitsland liggen. Dat leek me wel wat voor de kerst. Niet te veel gedoe en toch erg lekker! Har vond het ook een prima idee.
Snorri kreeg ruim aandacht en knuffels, want laat dit duidelijk zijn: onze kerst met iedereen thuis kan niet meer stuk!!!
We begonnen met een ontbijt met ons nieuw gekregen winterservies: allebei een mok en bordje met sneeuwpop er op. Met de witte kerst van dit jaar paste dat mooi! Ik had zalm, roomkaas, sla en Noors roerei, twee soorten paté en een lekker sapje klaargemaakt, met koffie en thee en vers gebakken broodjes. Jammie!
Ik belde Harry’s moeder en ze nodigde ons uit om even langs te komen. We hebben gezellig een bakkie gedaan en spraken nog af hoe we het morgen precies zouden doen met bij Bas komen en vervoer en zo.
Toen was het doggytime en Har deed nog wat in het huishouden. Later, terwijl ik zat te rijmen flanste Harry de boerenkoolstamp in elkaar, bakte bratwurst en uien met thijm, laurier en kruidnagel, deed geitenkaas door de boerenkoolstamp (jawel, een oud recept van ons!) en voilà! Klaar was de hap! Het was ronduit heerlijk en ik was er erg gelukkig mee dat er geen vreetfestijn was op de kerst.
’s Avonds hing Har voor zijn grote vriend de televisie en deed ik de finishing touch voor de kerstklaas. Samen pakten we de cadeaus in en stopten we alles in een doos, zodat het snel en gemakkelijk was mee te nemen. Nu nog een rondje met de hondjes en maffen!

• 30 December 2009 - 09:23

Lilian:

hoi, wat fijn dat het onderzoek zo goed verlopen is. super.
    wij hebben er ook zo een, hoe dieper de plas, hoe groter het sneeuwballen gevecht ( met de hele buurt bijv) hoe meer zin Djinga heeft in het geheel.
    nog een tip voor stabiele schoenen; schoenstijgijzertjes; je glijdt dus niet meer uit.
    hier in de bergsportwinkel te krijgen;

liefs van ons.

lilian