Op weg naar mijn 2e vaderland - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Op weg naar mijn 2e vaderland - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Op weg naar mijn 2e vaderland

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

24 Augustus 2006 | Denemarken, Kopenhagen

In schooljaar 1983-1984 heb ik een jaar lang als uitwisselingsstudent bij een Noors gezin ingewoond, terwijl ik er het laatste jaar van de middelbare school deed. Het was het jaar van mijn leven. Wat een fijn land en binnen de kortste keren was ik er helemaal gewend. Het ging zelfs zo goed dat ik slaagde bij het eindexamen, en tot verbazing van de leraren op school zelfs voor het vak Noors. Ik heb er, naast de vele goede herinneringen, een mooi boek van de koningssagen van Snorri Sturlasson aan overgehouden.

Harry had geregeld dat hij de twee dagen voordat we weg zouden gaan vroege diensten had, zodat we vroeg konden vertrekken. Natuurlijk werd het woensdag toch nog later dan verwacht, maar toch… om 6.15 reden we van huis weg en fileloos kwamen we in Hengelo aan voor een kleine pauze en de poezen afleveren. Onderweg mauwde Nille dat het een lieve lust was. Via Maoew (uit haar tenen), ging het naar ‘maaa-woew”, “maaa-wow” naar “aaa-wow “, en met een beetje fantasie kon je zeggen dat ze “hallo” gilde… Kortom, we hebben wel gelachen, en Nilles “aaa-wow” hebben we de hele vakantie gebruikt als we aandacht van elkaar vroegen en het niet kregen. Het werkte perfect!
Na een bak koffie en thee en effe kletsen bij mijn vader en Ankie gingen we weer verder. Ons streven was na de file-ervaring van december in Hamburg om daar rond de lunchtijd te zijn om eindeloos stilstaan te voorkomen.
Het ging allemaal volgens plan: half een waren we in Hamburg en de enige files die we zagen waren aan de andere kant.
In Denemarken werd het landschap anders: allemaal kleine heuveltjes en heel groen. Voor een pauze gingen we bij de Glenstrup Sø van de weg af, maar wat bleek: Harry vond Denemarken een groot park. Er was geen plekje naast de weg om de auto stil te kunnen zetten en langs elk weitje waren hekjes… Het leek zo Nederlands! Dat hij hier nou zo’n eind voor moest rijden…

Met de volgende routebeschrijving van internet reden we vanaf de afslag recht op ons doel, de camping af. Heerlijk dat je niet hoeft te zoeken na een dag in de auto te hangen:

Motorvej : Kør fra motorvej E39 ved afkørsel 6 og mod Brønderslev C.
Efter 1,5 km. køres mod nord i rundkørsel mod Hjørring.
Efter 400 m. drejes til venstre af Markedsvej.
Efter 900 m. drejes til venstre i lille rundkørsel af Dannebrosgade.
Efter 350 m. drejes til højre ad Knudsgade.
Campingplads og vandrehjem ligger sammen med Brønderslevhallen.

Ach, het is maar goed dat geschreven Deens en geschreven Noors zo op elkaar lijken. Over de uitspraak zullen we het maar niet hebben ;-)

Bij een jeugdherberg was een grote wei waar je je tent kon opzetten. Behalve een vader met 2 kinderen in een caravan stonden we er helemaal alleen.
’s Avonds maakten we een campingpasta met de restjes uit de koelkast thuis. Na zo’n lange rit smaakte het prima!

’s Avonds kwamen we een fraai kerkje plotseling tegen, Vor Frue kirke in Thise, liggend op een heuvel.
Moe en voldaan gleden we onze slaapzak in na een grote ronde met Hiko en een klein rondje met Kaatje. Nog even en het gammele gebakkie (Kaat) zou Noorwegen gehaald hebben. Niet dat Kaat het belangrijk vond, maar Noorwegen is toch mijn tweede thuis, en ik vind het gewoon leuk als mijn honden er zijn geweest.