Kennelweekend Kotterbos 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu Kennelweekend Kotterbos 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

Kennelweekend Kotterbos 2

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

18 Oktober 2008 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen begon de dag met een ontbijt dat door Esther en Lois en haar vriend werd verzorgd. Je kon je ondertussen inschrijven voor de georganiseerde workshops. De mogelijkheden waren:
1) GPS, wat is het en hoe werk je er mee
2) Werken met je hond (hond voor de step zetten en leren trekken)
3) Gedrag (een lezing over communicatie en kalmerende signalen)
4) Productinformatie (info over windstopper, gore tex en outdoorkleding)
Verder waren er nog activiteiten zoals kanovaren met je hond, boogschieten en een Zweeds kubspel waar je aan kon meedoen.

Bij de inschrijving kreeg iedereen een prachtige beker van Haglöfs en een muts (met de prachtige tekst:"goed gemutst vandaag?") Nou... Irma en ik hebben al een reputatie wat mutsen en kamperen betreft, maar dan mutsen als werkwoord... ) Ze zette de muts bovenop haar hoed en dat zag er zo maf uit dat ik het maar niet gefotografeerd heb…
Al die oranje mutsen bij de tipitent zag er toch best grappig uit…

Ook kreeg je een aantal kaartjes afhankelijk van bij welke workshop je meedeed.

Om de honden van overtollige energie te verlossen begonnen we vóór de workshops met een wandeling. Drie groepen liepen elk hun eigen ronde.
Ik heb nog even mijn workshop gedrag zitten voorbereiden (ik moest 's morgens 2x een workshop geven, en door wat malheur aan mijn computer had ik het niet zo kunnen opschrijven als ik wilde…) en daarna met Irma en mijn honden gewandeld.
Na een kop koffie of thee werd het startsein gegeven voor de workshops:
Ik begon met 2x mijn workshop: Kalmerende- of conflictvermijdende signalen

Voor de inhoud, zie:

Er kwam leuke respons uit de groepen met prachtige praktijkvoorbeelden. Mijn doel: iets meegeven waardoor je beter met je hond kunt communiceren en je hond beter begrijpt leek bereikt. Fijn dat mensen hun hond al zo goed observeren dat ze na zo’n lezing al meteen voorbeelden aan kunnen halen wat ze al gezien hebben aan kalmerende signalen.

De lunch werd verzorgd door Natasja, Kim, Sonja, Rick en natuurlijk Bernadet en Ricardo. Lekker gebakken ei met spek en brood. Heerlijk voer in het herfstweer!
Harry had me al aangeraden om de GPS workshop te doen en Bernadet riep me of ik alles voor de Zwitserse gasten kon vertalen. Oké, een poging doen dan maar… Ben totaal niet vertrouwd met de materie (nooit een GPS in mijn handen gehad, en een fervent kaartlezer in de auto zonder Tom-tom. De enige ervaring was een heeeeel vrolijk moment bij het Kotterboskamp van vorig jaar toen een stel een GPS-avondwandeling maakten en uiteindelijk opbelden dat het apparaat “Bestemming bereikt, bliep” zei en dat ze midden in het donkere bos zaten, niets zagen en niet wisten waar ze heen moesten... Nee, ik noem geen namen…) Ook de GPS terminologie in het Duits… keine Ahnung… dus: uitdaging! Schouders er onder en tolken maar!

Voor de inhoud, zie:

Workshop werken met je hond
door Wilco

Irma deed ondertussen een poging om Tora tot trekken te krijgen voor haar rolstoel. Dat gevecht duurt al eventjes… Ik heb het voor haar verknald door Tora te leren niet te trekken aan de lijn. Dat is zo goed gelukt dat ze dus ook totaal niet trekt aan de lijn (wegdwarrelende blaadjes daargelaten…) Bij Remco en Desirée hebben we Tora al een goed passend tuig gegeven om het verschil duidelijker te maken: aan halsband naast wandelend vrouwtje niet trekken en aan tuig bij rolstoel wel trekken, maar no way, hozee!
De meest structurele tip tot nu toe hebben we nog gehad van Pien: “Neem een stok, een touwtje en een worstje. Stokje in handen Irma, touwtje tussen stokje en worstje, worstje voor neusje Tora en… Go Irma, go!”
Ze was erg benieuwd of er hier iemand was die haar tips kon geven om Tora toch tot trekken te krijgen (binnen de mogelijkheden van een groeiend puberlijf natuurlijk). Wilco zocht het (naast dat Tora geen Malamute was waar het trekken in de genen zit) o.a. in het materiaal en dit verhaal wordt nog vervolgd. We gaan een keer met Desirée van hondenspul er helemaal voor zitten om een uitrusting op maat te maken zodat Irma en Tora een uitrusting op maat krijgen zodat ze optimaal samen kunnen wandelen! Dank je wel, Desirée!!!

Workshop Productinformatie
Door: Sander van Gore en Nico van Haglöfs

Voor de inhoud, zie:

Na afloop was er gelegenheid om nog even te neuzen (niet op de producten zelf kwijlen, s.v.p.!)bij de prachtige producten die moosecamp en Bever hadden uitgestald. Ook kon je er tegen gereduceerd tarief dingen aanschaffen.

Er was nu tijd voor de honden. Morgen doe ik de korte wandeling en aangezien ik er een enorme hekel aan heb om halverwege (met een groep die een korte wandeling is beloofd) verdwaald te zijn en uiteindelijk met de langste wandeling van alle groepen weer terug te keren maakten Irma en ik een proefrondje. We kwamen ook nog een afvaardiging van "werken met je hond"tegen in het bos!
Tijdens de workshop productinformatie was er een korte stevige bui (een demonstratie van de regenkamer van Gore?? ) en nu was het prachtig weer.
Het klaarde helemaal op en wat hebben we toch een mazzel met het weer dit weekend! (in oktober toch maar afwachten, nietwaar?)

Dankzij Bernadet (wat heeft ze het toch weer geweldig georganiseerd!!!),Esther, Wendy, Kim en de fam. Fakkers stond er een heerlijke maaltijd klaar: een barbecue met lekkere salades en stokbrood.
Na deze heerlijke maaltijd kwam de vermoeidheid zich melden. We namen ons voor op tijd naar bed te gaan, maar bleven plakken met de familie Raes en Desirée en nog een paar anderen. Ook al was er geen vuur daar, toch was het door de menselijke warmte enorm aangenaam en werd het toch nog half elf. Ondertussen in de grote tent bij het vuur was het ook erg gezellig, ook al werd het wachten op de film “Sun dogs” langer en langer… Bij Bever hadden ze een bandje en in de loop van de avond werd er daarheen uitgeweken. Om half twee ging Tora behoorlijk tekeer omdat er mensen weer richting hun tent gingen om te slapen of verder te feesten, wie weet… Ze had succes, want iedereen liep verder. Goeie waakhond!