We pakken het gewone leven weer op - Reisverslag uit Houten, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu We pakken het gewone leven weer op - Reisverslag uit Houten, Nederland van Lisette Zweers-van der Staak - WaarBenJij.nu

We pakken het gewone leven weer op

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

07 November 2009 | Nederland, Houten

Vandaag stond ik vroeg op en liet de honden uit. Nog steeds geen spoor van Snorri. Na al het nachtelijke zoeken heb ik een soort van Jet lag en dat zonder te vliegen! Ik deed boodschappen en we namen de bus naar Utrecht, want het was tijd voor de hondenschool met Tora! Tora wil altijd erg graag contactliggen met Hiko, die dat eigenlijk veel te intiem vindt. In de bus echter lukt het haar af en toe om lekker tegen hem aan te kruipen.
Er was een nieuwe juf, die Hiko als pup in de klas had gehad. Ze vroeg of ze me een hand mocht geven met Tora naast me, en dat mocht! Tora is geen Hiko! Ook was er een nieuwe hond in de groep. Het borrelde dus behoorlijk (nieuwe hond, nieuwe juf, en de blaadjes die vallen...) en op een gegeven moment gromde Tora zo naar de nieuwe hond dat er even een goed gesprek plaatsvond tussen Tora en mij. Dat hielp: ze was daarna weer een stuk gezeggelijker. De vuurwerktraining werd vandaag gestart, en het enige probleem was om Tora aan het spelen te krijgen. Het flostouw vond ze niets aan in tegenstelling tot op het station vanmorgen. Toen zat ze er wel lekker mee te klieren...
Tussen Vechten en Houten is recent een nieuw bos aangelegd: Nieuw Wulven. Dit bos ligt op het grensgebied van Bunnik met Houten en beslaat uiteindelijk ongeveer 110 hectare. Irma en ik hadden een rondje door de Kringloopwinkel gedaan en we deden nog even een ontspannen rondje met de hondjes.
Het zuidelijke deel van Nieuw Wulven ligt in een komgrond. Het maakt onderdeel uit van de komgronden in de Kromme Rijnstreek. Dat betekent dat in de winter de grondwaterstand hoog is en soms aan het oppervlak komt. In de zomer daalt de grondwaterstand en bereikt aan het eind van de zomer haar laagste waarde. Het bos is afwisselend, wat vooral nu in de herfst een mooi kleurenpalet geeft. Een deel bestaat uit een dichtbegroeid bos met bogen (het boogbos) en een ander deel uit een recht bos met lange zichtlijnen. Aanwezig zijn populieren en berken. Het bos wordt doorsneden door watergangen. Dit waren de sloten van de vroegere weilanden. Langs de watergangen is de natuur mooi tot ontwikkeling gekomen. In het nieuwe deel van het bos staan veel berken.
De hoge bomen in het bos maakten onderdeel uit van een houtvesterij, maar zijn niet gekapt. Diverse vogelsoorten, zoals grasmus, spotvogel, fitis en tjiftjaf broeden in het gebied. De vogelwerkgroep van MWH telde de afgelopen jaren 50 verschillende soorten vogels. Meermalen zijn de ree en de vos gezien, maar niet door ons.
Het was wel weer tijd voor de kunst en creativiteit. Irma zat in haar scootmobieltje en de hondenlijnen waren òf een breiwerk, òf macramé òf een weefstukje aan het proberen te worden. Door de vele oefening is het uiteindelijk een mooie wandeling geworden.

Thuisgekomen zag ik bloed op de vloer. Omdat er niet alleen op de tegelvloer maar ook op de vloerbedekking op de trap was geknoeid was de dader meteen duidelijk. Hiko was namelijk nog beneden. En ja hoor... rechts achter in een zoolkussentje zat een snee. Er zat voor zover ik kon zien niks in, en de poot kreeg een biotexbad.
Hiko kromp ineen, bang om ook een natte voet te krijgen. De held...
's Avonds aten we spitskoolstamp met gehakt en Irma bleef gezellig meeëten. Harry hing daarna nog even voor de TV en droop vrij snel af naar bed, want na een vroege dienst was de dag lang genoeg geweest!